Lopend onderhoud

Lopend onderhoud

Onderhoud van de kerk in 2024

 

Gedurende het jaar wordt er onder het beheer van de Technische Commissie van de stichting Martinus Monument veel onderhoud gepleegd aan de kerk. In grote lijnen valt dit te verdelen in planmatig onderhoud en klachtenonderhoud. Monumentenwacht Limburg maakt elk jaar een rapport waarin wordt aangegeven hoe de staat is van alle gebouwonderdelen en welke onderdelen van de kerk onderhoud nodig hebben.

 

Aan planmatig onderhoud zijn er diverse schilderwerkzaamheden uitgevoerd, zoals de buitendeuren, de entreehal van de kerk, het aanbrengen van een nieuwe vloercoating op de torenloop. Daarnaast was er op verschillende plaatsen in de toren sprake van beschadiging van het beton ten gevolge van het roesten van de wapening. Hiervoor zijn de nodige betonreparaties uitgevoerd.

Onder planmatig onderhoud valt ook het 3 keer per jaar nazien van alle goten en hemelwaterafvoeren. Ook het jaarlijks controleren van het aanwezige hout op houtaantastende schimmels en insecten valt hieronder.

 

Het oplossen van verstoppingen in de hemelwaterafvoeren of goten valt dan weer onder klachtenonderhoud. Een belangrijke oorzaak van de verstoppingen is de aanwezigheid van duiven rondom de kerk. Maar ook de slechtvalken laten resten van vogels achter in de goten die verstoppingen kunnen veroorzaken. Het dak van de sacristie in is 2024 gerepareerd en zal, zoals het er nu naar uitziet, binnen 2 jaar vervangen worden. De lantaarn van de kerk, het bovenste gedeelte van de toren, is ca 60 jaar geleden bekleed met lood. Op verschillende plaatsen is dit lood gaan scheuren. In 2024 is het loden dak volledig nagekeken en hebben er verschillende reparaties plaatsgevonden. Binnen nu en enkele jaren zal het lood op de lantaarn vervangen moeten worden. Geen sinecure op 75 m hoogte en met een gewicht van enkele tonnen. 


Aan de eikenhouten kappen, de schepen, van de kerk zijn ook diverse reparaties uitgevoerd. Vaak omdat de verbindingen tussen de houtconstructies na verloop van tijd los gaan zitten ten gevolge van krimp en andere werking van het hout.

 

In de toren zijn op enkele plaatsen trapleuningen en valbeveiligingen geplaatst door de timmerman. Uit veiligheidsoverwegingen zijn toen ook de gewichten van de oude klok verwijderd.